ثبت برند مربوط به ثبت علائم تجاری هستند که در تجارت برای شناسایی نماد محصولات و خدمات استفاده می شوند.

ثبت برند تجاری در ایران توسط vosoq.ir که یک دفتر ثبت اختراع بین المللی آنلاین است.

علامت تجاری نمادی است که مشتریان، شما را با استفاده از آن می شناسند.
ثبت برند به شما کمک می کند از حق انحصاری علامت تجاری خود محافظت کنید.

ثبت برند در ایران

درج آرم تجاری برای شرکت شما گام بزرگی است که به شما کمک می کند از هویت برند خود در برابر سوء استفاده یا سرقت محافظت کنید. ثبت علامت تجاری یک فرآیند نسبتاً ساده است که می توانید تنها در چند مرحله آسان آن را تکمیل کنید.

برند، علامتی اختصاری است که هر شرکت برای معرفی محصول و خدمات خود از آن بهره می برد. در حقیقت یک شرکت یا یک محصول را می توان با برند و علامت تجاری مربوط به آن شناخت. به عبارت سـاده تر، می توان گفت با ثبت برند، یک شرکت به مشتریان خود معرفی می گردد.

اگر می خواهید از مالکیت معنوی کسب و کار خود محافظت کنید، اولین قدم این است که نام تجاری خود را ثبت و علامت تجاری کنید. در اینجا راهنمای گام به گام نحوه ثبت علامت تجاری در ایران است.

اولین اقدام هر شرکت بعد از ثبت خود یا حتی قبل از تولید یک محصول، ثبت علامت تجاری می باشد، که براساس ضوابط و قوانین مندرج در قوانین مربوط به ثبت علائم و اختراعات، این فرآیند صورت می پذیرد.

شخص متقاضی ثبت برند و ثبت علامت تجاری باید در هر زمینه ای که مجوز فعالیت دارد علامت را در همان زمینه ثبت کند.

اگر علامت را به صورت فارسی ثبت کرده دیگر نیازی به کارت بازرگانی ندارد و گاها می توان با داشتن جواز تاسیس یا کسب یا هر مجوزی که نشان دهنده فعالیت شما در آن حوزه باشد، برند فارسی را ثبت نمود. ولی اگر علامت تجاری شما به صورت لاتین باشد باید کارت بازرگانی یا کارت عضویت اتاق بازرگانی را بگیرد. این علامت نباید مشابه ای داشته باشد.

انتخاب نام برند و لوگو

انتخاب نام برند و لوگو

انتخاب نام برند و لوگو که برای کسب و کار خود انتخاب می کنید، تقریباً به اندازه محصولات یا خدماتی مهم است که تصمیم به فروش آنها دارید. اگر نام و لوگوی شرکت خود را به خوبی انتخاب کنید، در ذهن مشتریان شما باقی می ماند و ارزشی را که شرکت شما ارائه می دهد به آنها یادآوری می کند.

در واقع، یک نام و لوگوی خوب انتخاب شده می‌تواند به شما کمک کند تا در رقابت از بین نروید. مشتریان شما هر زمان که برای محصولات یا خدمات شما در بازار باشند، فوراً به نام تجاری و لوگوی به یاد ماندنی شما فکر می کنند.


نام برند را انتخاب کنید

ایده‌های نام کسب‌وکار را بنویسید و هر نامی را که در نظر می‌گیرید یادداشت کنید. حتی اگر نامی نامناسب به نظر می رسد، ممکن است زمانی که بعداً فهرست خود را محدود می کنید، بخشی از آن را استفاده کنید. یک نام کوتاه انتخاب کنید در بیشتر موارد، نام‌ها و آرم‌های تجاری باید به اندازه‌ای کوتاه باشند که به خاطر سپردن و نوشتن آسان باشد. این ممکن است نه تنها به خاطر سپردن شما برای مشتریان شما آسان تر شود، بلکه ممکن است انتخاب نام دامنه وب سایت را ساده تر کند. نامی را انتخاب کنید که املای آن آسان باشد.

دسته بندی کالایی هر برند

برند ها امکان ثبت در دسته بندی ها کالایی مختلف را دارند. شما با توجه به مجوزهای کاری که دارید می توانید یک برند را در آن دسته بندی ثبت کنید.

شاید شما مجوز تولید یا خدمات را در چندین موضوع کاری مختلف را داشته باشید. در اینصورت می توانید برند، لوگو و علامت تجاری خود را در تمامی این موضوعات ثبت کنید.

برند و لوگو شرکت را انتخاب کنید

لوگوهایی که رقبای شما استفاده می کنند را بررسی کنید. به این ترتیب، می توانید مطمئن شوید که موردی که انتخاب می کنید مشابه نیست. شما می خواهید که لوگوی شما در ذهن مشتریان شما متفاوت باشد. تصمیم بگیرید که می خواهید لوگو چه تصویری را منتقل کند. لوگوی شما باید آن تصویر را در ذهن مشتریان شما حک کند.

به درک مشتریان خود از رنگ فکر کنید و رنگ های استفاده شده در لوگوی خود را با تصویری که امیدوارید انتقال دهید مطابقت دهید. به عنوان مثال، اگر می‌خواهید تصویری جذاب از شرکتی ایجاد کنید که به کودکان رسیدگی می‌کند، احتمالاً می‌خواهید از رنگ‌های تیره و تیره خودداری کنید.

طراحی برند و لوگو

چند ایده مختلف برای لوگوی شرکت ایجاد کنید یا از طراح لوگوی خود بخواهید این کار را انجام دهد. به این ترتیب، می توانید آنها را با هم مقایسه کنید و یکی را انتخاب کنید که فکر می کنید بهترین نشان دهنده کسب و کار شما است. مطمئن شوید که لوگوی شما به اندازه کافی جمع و جور باشد تا روی کارت ویزیت، سربرگ و گوشه وب سایت شما قرار بگیرد. آرم را منفجر کنید و به اندازه بسیار کوچک کوچک کنید. این ممکن است به شما کمک کند تا تعیین کنید که آیا لوگوی مورد نظرتان برای انواع مختلف مواد بازاریابی جذاب خواهد بود یا خیر.

نمونه هایی از لوگوی مورد نظر خود را به صورت رنگی و سیاه و سفید مقایسه کنید. مطمئن شوید که 100 درصد از انتخاب خود در هر دو طرح رنگ راضی هستید. گرفتن چند نظر اضافی، به ویژه از مشتریان بالقوه، ممکن است مفید باشد.

مزیت های ثبت برند شرکت

به طور حتما شرکت و یا سازمانی که برند شود، پولدار هم می شود و این دو رابطه بسیار نزدیکی با همدیگر دارند. یکی از مهم ترین بخش های شناخته شدن، ثبت برند ماست. این کار باعث می شود که به صورت رسمی و حرفه ای کار خود را شروع کنیم و زمانی که مشتریان با ما ارتباط بگیرند و ثبت علامت تجاری ما را ببینند به راحتی درک می کنند که با یک شرکت حرفه ای و متخصص در حال ارتباط هستند و بسیار راحت به ما اعتماد می کنند.

ثبت علامت تجاری همه راه برندسازی و شناخته شدن نیست و عوامل دیگری هم چون روش های تبلیغات شرکت، چگونگی مدیریت ارتباط با مشتریان، میزان کیفیت محصولات و خدمات ما نیز در برندسازی بسیار مهم است. اساسا ثبت علامت تجاری برای بعد از برند شدن مفید است و باعث می گردد که برند ما حفظ شود و کسی نتواند از اسم و رسم ما در میان جامعه بدون این که ما اطلاعی داشته باشیم، سوءاستفاده کند.

استعلام برند قبل از ثبت

استعلام برند قبل از ثبت

شما قبل از ثبت برند یا اسم یا هر علامت تجاری باید بررسی کنید که آیا این برند قبلا ثبت شده است یا خیر؟ چنانچه یک نام یا یک علامت تجاری در حوزه فعالیت شما قبلا ثبت شده باشد شما نمی توانید دیگر آن نام را برای خود به ثبت برسانید.

یعنی اینکه چنانچه یک نام شبیه نام درخواستی شما، قبلا توسط شخص یا شرکت دیگری، حوزه فعالیت شما، ثبت شده باشد، شما دیگر قادر به ثبت آن نخواهید بود.

برای جلوگیری از هدر رفت وقت و هزینه، بهتر است استعلام برند قبل از ثبت از سایت سامانه مالکیت معنوی گرفته شود تا مطمئن شوید که مشابه برند شما قبلا ثبت نشده است. استعلام برند فرآیندی تخصصی و بر اساس تجارب پیشین می باشد، به همین خاطر ما به شما پیشنهاد می کنیم که به صورت رایگان این کار را به ما واگذار کنید.

به منظور ثبت برند در ایران پیش از هر اقدامی لازم است مدارک مورد نظر در این زمینه همچون مدارک و اسناد شناسایی افراد، مدارک شرکت، برند انتخاب شده بر اساس معیار های موجود و… را آماده نمایید.
در مرحله بعد باید در زمینه استعلام برند منتخب به سایت های مربوطه مراجعه شود و از تکراری نبودن آن اطمینان حاصل شود. پس از طی شدن این فعالیت ها فرد درخواست دهنده به منظور ثبت برند در ایران لازم این که به اداره ثبت شرکت ها مراجعه نماید و اظهار نامه ای مبنی بر ثبت برند مورد نظر را تکمیل نماید. یکی از نکات اساسی در ثبت برند هر نوع کالایی این می باشد که پیش از تکمیل اظهار نامه باید طبقه ‌کالا تعیین شود.

مراحل ثبت برند

مراحل ثبت برند

در مرحله اول برای ثبت برند باید اظهارنامه ثبت نامی خود را تحویل کارشناسان ثبت علائم تجاری بدهید، برای تنظیم اظهارنامه، کارشناسان هلدینگ وثوق، این کار را در بهترین زمان ممکن برای شما انجام می دهند. پس از تحویل این اظهارنامه کارشناسان مرکز نسبت به رد و یا تایید شدن نام برند شما اقدام می کنند.

اگر از نظرات کارشناسان مشاور وثوق VOSOQ.IR در این زمینه استفاده نکنید امکان دارد چندین مرتبه لوگو و برند انتخابی شما توسط کارشناسان علائم تجاری، عدم تایید شود و به ازای هر عدم تاییدی دوباره ۱۵ روز از وقت و انرژی شما گرفته می شود، به خاطر استرسی که به شما وارد می شود، بهتر است در ابتدا از مشاورین و متخصصین حوزه ثبت برند در این زمینه استفاده کنید تا هم وقت و هم هزینه شما به هدر نرود.

نام های دیگر برند که قابلیت استفاده دارند به شرح زیر می باشد:

برندها به صورت فارسی و لاتین قابلیت ثبت دارند.

ثبت برند در ایران

شرایط ثبت برند در ایران با توجه به موقعیت کشور ما بسیار حائز اهمیت می باشد. خیلی از برند ها و علائم تجاری با توجه به محدودیت های تحمیل شده به کشور ما قادر به فعالیت در ایران عزیز ما نمی باشند.

می توان از این زمان و شرایطی که پیش آمده است به نفع خودمان استفاده کنیم و با توجه به عدم حضور برند های معروف٬ ثبت آن ها را پیش برویم تا زمانی لازم که این مشکلات حل و فصل شود تمامی زمینه های برای استفاده از برند ثبت شده فراهم گردد.

لازم به ذکر می باشد که در صورتی که برند به نام شما ثبت گردد شرکت مادر فقط با اجازه صاحب برند می تواند آن محصول را در بازار ایران عرضه کند پس زمان را از دست ندهید.

ثبت علامت تجاری در قانون کشور ما دلخواه تعریف شده است. البته موارد استثنایی هم ذکر شده که در این قسمت به آن نمی پردازیم.

به منظور ثبت برند در ایران پیش از هر اقدامی لازم است مدارک مورد نظر در این زمینه همچون مدارک و اسناد شناسایی افراد، مدارک شرکت، برند انتخاب شده بر اساس معیار های موجود و… را آماده نمایید.
در مرحله بعد باید در زمینه استعلام برند منتخب به سایت های مربوطه مراجعه شود و از تکراری نبودن آن اطمینان حاصل شود. پس از طی شدن این فعالیت ها فرد درخواست دهنده به منظور ثبت برند در ایران لازم این که به اداره ثبت شرکت ها مراجعه نماید و اظهار نامه ای مبنی بر ثبت برند مورد نظر را تکمیل نماید. یکی از نکات اساسی در ثبت برند هر نوع کالایی این می باشد که پیش از تکمیل اظهار نامه باید طبقه ‌کالا تعیین شود.

در واقع ثبت برند یا همان علامت تجاری در بیشتر موارد به دلیل حفاظت از حقوق و گسترش تجارت انجام می پذیرد. با این کار شانس رقابت بیشتری در بازار ایران و جهان خواهید داشت و مزایای بیشتری به دست می آورید.ثبت علائم تجاری برای تشخیص یک محصول تجاری از دیگران استفاده می شود. این علائم باید با خلاقیت هر چه بیشتر طراحی شوند تا بتوانند به هدف خود یعنی جلب مشتری برسند.

ثبت علامت تجاری یا همان برند همیشه با کلمات است، البته می توان از زبان لاتین استفاده کرد اما برخلاف برند، لوگو می تواند به صورت نماد، کلمات یا به صورت ترکیبی باشد.

ثبت چه برندهایی ممنوع هستند؟

  1. برند قابل ثبت باید برندی باشد که مخالف عرف و قانون جامعه نباشند
  2. پرچم ایران و علامت های پرچم ایران و پرچم های کشورهایی كه ایران استفاده آن را ممنوع کرده باشد.
  3. نشانه های دولتی ، علامت هلال احمر
  4. كلمات و عبارات دولتی
  5. علامت تجاری موسسات رسمی مانند هلال احمر و صلیب احمر و نظایر آن.
  6. علائم و نشانی كه مخل انتظامات عمومی یا منافی عفت باشند.

هزینه ثبت برند و لوگو

هزینه ثبت برند با توجه به شخصیت ثبت کننده آن که میتواند حقیقی یا حقوقی باشد متفاوت بوده و از جمله هزینه های آن میتوان هزینه های چاپ روزنامه رسمی در چند نوبت ، طراحی علامت ، حق الوکاله وکیل ، هزینه های تمبر و حق و الزحمه موسسه ثبتی اشاره کرد که برای اطلاع ریز هزینه های آن میبایست با موسسه ثبتی حقوقی تکسفیر تماس بگیرید و هزینه کامل آن را جویا شوید.

صفر تا صد مراحل ثبت برند و لوگو

مدارک لازم جهت ثبت برند

جهت درج علائم تجاری، با توجه به برند شخصی یا شرکتی بودن متفاوت می باشد.

اسناد لازم جهت ثبت لوگو شخصی ( حقیقی )

تصویر مدارک شناسایی فرد متقاضی ( شناسنامه و کارت ملی)
گواهی امضا از دفترخانه اسناد رسمی
ارائه مجوز فعالیت در حوزه مورد نظر ( جواز کسب یا جواز تاسیس یا ای نماد یا هر پروانه فعالیت معتبر )
کارت بازرگانی ( در صورتی که برند لاتین باشد )

اسناد جهت ثبت برند شرکتی ( حقوقی)

تیکتصویر مدارک شناسایی مدیرعامل ( شناسنامه و کارت ملی)
تیک ارائه آگهی تاسیس شرکت ( حوزه فعالیت برند باید در موضوع فعالیت شرکت قید شده باشد )
تیک کارت بازرگانی ( در صورتی که برند لاتین باشد )

در صورتی که وکیل و نماینده رسمی شرکت، کار ثبت علامت تجاری را انجام می دهد، می بایست مدارک نماینده قانونی نیز تهیه و ارائه گردد.

نکته 1: چنانچه متقاضی در برند خود از حروف انگلیسی استفاده کرده باشد، می بایست کپی کارت بازرگانی خود را تحویل دهد؛ در غیر این صورت نیازی به تحویل آن نیست.

نکته 2: اگر نمونه ارائه شده برند یا علامت تجاری، به صورت سه بعدی باشد، باید نمونه تصویرگرافیکی شش زاویه ای از آن تهیه شود.

مدارک تمدید برند بعد از ۱۰ سال

مدارک تمدید برند (مدارک ثبت برند) بسیار متفاوت با مدارک ثبت برند می باشد. به اختصار توضیح داده می شود و در صحفه اصلی تمدید برند کاملاً توضیح داده شده است:

سئوالات متداول

مدت زمان ثبت علائم تجاری چقدر است؟

مدت زمان ثبت برند حدودا و در مناسبترین حالت 45 روز است، که 10 روز بررسی اولیه پرونده طول می کشد و یک ماه هم نیاز است که آگهی تقاضای ثبت مورد نظر در روزنامه رسمی چاپ شود. لازم به ذکر است که برای دریافت گواهی ده ساله برند چند روز دیگر به این 45 روز باید اضافه کنید. جهت اطلاعات بیشتر کلیک کنید.

برای ثبت برند کجا باید رفت ؟

ثبت برند شرکت فقط از طریق سامانه ثبت برند اداره مالیکت معنوی بوده و نیاز نیست به جایی مراجعه کرد چون تمامی فرآیند به جز مراجعه نهایی، آنلاین می باشد.

هزینه ثبت برند و علائم تجاری چقدر است؟

هزینه ثبت برند با توجه به میزان کالاها و طبقات متفاوت می باشد، اما به طور میانگین هزینه ثبت برند در سال 1401حدودا یک میلیون و دویصت هزار تومان است
که در صورتی که فرآیند ثبت برند را به موسسه ما واگذار کنید به این مبلغ،هزینه مشاوره و انجام نیز اضافه می گردد.

13 پاسخ

  1. سلام و روزتون بخیر
    من می خوام اسم سایتم رو ثبت برند کنم اما نمی دونم کدوم دسته بندی رو انتخاب کنم
    لطفا راهنمایی بفرمایید
    ممنون

    1. سلام
      روز بخیر
      بستگی به حوزه فعالیت شما دارد اما در طبقه 35 که تبلیغات دارد حتما ثبت کنید

  2. سلام
    وقت بخیر
    ثبت برند برای شرکت خدماتی در چه طبقاتی باید باشد؟

    1. سلام.
      وقت بخیر
      لطفا جهت دریافت اطلاعات بیشتر با شماره های 02188676100 تماس بگیرید تا کارشناسان ثبت وثوق شما را راهنمایی کنند.

  3. سلام
    من یک سایت فروشگاه اینترنتی دارم
    میخواستم بدونم که نیاز هست برند خودم رو ثبت کنم یا مهم نیست؟

    1. سلام
      روز بخیر
      ثبت برند مزیت های زیادی برای شما دارد
      در صورتی که در آینده کار شما پیشرفت داشته باشد ، با ثبت برند می توانید از سو استفاده های احتمالی جلوگیری کنید

  4. سلام، وقت بخیر
    میخوام یه برند برای کافه ثبت کنم. البته هنوز کافه رو تاسیس نکردم و پروانه کسب هم نگرفتم. آیا میشه برای ثبت برند، بدون پروانه کسب اقدام کرد که مالکیت برندش رو داشته باشم؟

    1. سلام
      وقت بخیر
      بله دوست عزیز با گرفتن جواز تاسیس که فرآیند راحتی هستش می توانید برند مورد نظرتان را ثبت کنید و نیاز به پروانه کسب الزاما نیست.

  5. سلام
    احتراما به استحضار می رساند ، ما به عنوان یک مجموعه نوپا در زمینه پوشاک، قصد تشکیل و ثبت برند شرکت در این حوزه را داریم؛ با این برنامه که بتوانیم کلیه مراحل لازم از جمله ثبت شرکت ، دریافت کد اقتصادی ، ثبت برند و علامت تجاری ، دریافت کارت بازرگانی و در آینده اقدام برای ایزو، را انجام دهیم.
    لذا درخواست داریم با توجه به شرایطی که در ادامه به عرض خواهد رسید، ما را راهنمایی فرموده و مشخصا به دو سوال معمول زیر در این زمینه پاسخ دهید:
    تشکیل و ثبت چگونه شرکتی را برای نوع فعالیت ما مناسب تر می بینید؟
    هزینه های مراحل مختلف این امور را چقدر پیش بینی میکنید؟

  6. سلام. شبتون بخیر. هزینه ثبت برند با لوگو جدا از همدیگه حساب میشه؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *