ثبت شرکت بازرگانی برای سرمایه گذاری در فعالیت‌های تجاری بسیار پرطرفدار است، به صورتیکه روزانه تعداد زیادی از متقاضیان ثبت شرکت، از شرایط و هزینه های ثبت شرکت بازرگانی از متخصصین ما سوالاتی را می‌پرسند. هزینه ثبت شرکت تجاری مهمترین مسئله پس از تصمیم به راه اندازی و سرمایه گذاری در امور اقتصادی است.

ثبت شرکت بازرگانی جز ثبت شرکتهای تجاری است.

از اقدامات اولیه جهت ثبت شرکت بازرگانی یا به عبارتی کلیه شرکتهای اقتصادی، انتخاب قالب ثبتی شرکت است.

ثبت شرکت بازرگانی را می توان در قالبهای سهامی عام، سهامی خاص و مسئولیت محدود انجام داد.

ثبت تجاری چیست؟

هنگام تاسیس یک شرکت جدید، تشریفات زیادی وجود دارد که باید انجام شود و در بیشتر موارد یکی از آنها ثبت در ثبت تجاری است. ما می گوییم در برخی موارد، زیرا برای کارآفرینان فردی که خوداشتغالی هستند، ثبت نام اختیاری است.

سازمان ثبت بازرگانی یک نهاد اداری رسمی با وابستگی به وزارت دادگستری است که وظایف متعددی دارد که یکی از مهمترین آنها ثبت شرکتهای تجاری تازه تاسیس می باشد. در ثبت بازرگانی جایی است که شرکت‌های تجاری و کارآفرینان باید اقدام خود را به ثبت برسانند تا این گونه اعمال به ثبت رسیده و عمومی شوند.

بازرگانی چیست؟

بازرگانی (به انگلیسی: Commerce) سامانه یا محیطی است که بر چشم‌انداز کسب‌وکار یک اقتصاد یا ملت‌دولت تأثیر می‌گذارد. در حالی که کسب‌وکار به فعالیت‌های ارزش‌آفرین یک سازمان به منظور سود اشاره دارد، بازرگانی به معنای کل سامانهٔ اقتصاد است که محیطی برای تجارت تشکیل می‌دهد. این سامانه شامل سامانه‌های قانونی، اقتصادی، سیاسی، اجتماعی، فرهنگی، و فناورانه است که در حال عملیات در هر کشوری هستند. همچنین می‌توان از آن تحت عنوان دومین جزء کسب‌وکار یاد کرد که شامل همهٔ فعالیت‌ها، عملکردها و مؤسسات درگیر در انتقال کالا از تولیدکننده به مصرف‌کننده می‌باشد.

مراحل ثبت شرکت بازرگانی

مراحل ثبت شرکت بازرگانی از تهیه مدارک تا اقدام برای کار شرکت بازرگانی عبارتند از:

نحوه ثبت شرکت تجارت بازرگانی

برای ثبت شرکت بازگانی باید سه گام را طی کنید:

۱- انتخاب دقیق موضوع فعالیت

۲- انتخاب نوع شرکت 

۳- ثبت شرکت

فرآیندهای ثبتی در ایران دارای پیچیدگی‌های متعددی هستند که در صورت عدم آشنایی با نکات فنی و تخصصی آن، ممکن است علاوه بر صرف زمان زیاد با مشکلاتی نیز در مسیر ثبت شرکت بازرگانی مواجه شوید. در ادامه مطلب، گام به گام مراحل ثبت شرکت بازرگانی را پیش می‌بریم.

ضمن اینکه می‌توانید برای ثبت شرکت تجارتی از کارشناسان حقوقی هلدینگ وثوق کمک بگیرید تا شرکت شما در کمترین زمان و به آسانی به ثبت برسد. وثوق، خدمات ثبت شرکت را به صورت غیرحضوری و آنلاین ارائه می‌دهد و آماده همراهی شما در این مسیر هست.

موضوع فعالیت شرکت های بازرگانی چیست؟

شرکت های بازرگانی به انجام امور تجاری و اقتصادی می پردازند. به عنوان مثال موضوع شرکت بازرگانی می تواند شامل موارد زیر باشد:

قدم های اولیه برای ثبت شرکت بازرگانی

همان ‌طور که می‌دانید تجارت بین‌الملل دارای ریسک خطرناکی می‌باشد. از همین ‌رو این تجارت علاوه ‌بر داشتن سود کلان، در صورت عدم اطلاعات کافی می‌تواند خسارات جبران‌ناپذیری برای یک تاجر داشته باشد. بنابراین یکی از مزایای استفاده از خدمات شرکت‌های بازرگانی، آگاهی بیشتر و محدود کردن مسئولیت شخصی شما در این زمینه می‌باشد.

از دیگر مزایای آن می‌توان به کاهش صرف هزینه‌های بیشتر و کاغذبازی‌های اضافه اشاره کرد. شرکت‌های بازرگانی می‌توانند مزایای مالیاتی و قانونی مهمی را به افراد ارائه دهند. ثبت شرکت بازرگانی می‌تواند به ترخیص سریع و به ‌موقع کالاها، تنظیم و تکمیل اظهارنامه گمرکی و همچنین صرفه‌جویی در هزینه‌های عملیاتی مربوط به گمرک به شما کمک بسزایی کند.

زمانی‌که توسط یک شرکت بازرگانی اقدام به صادرات و واردات می‌کنید، در واقع اعتماد بازرگانان را جلب کرده و آن‌ها بدون ریسک و با خیال راحت به صادرات و واردات می‌پردازند. همه کشورهای فعال در عرصه تجارت بین‌الملل یک شبکه بین‌المللی از نمایندگی‌های بازرگانی دارند که خدمات کارگزاری صادرات و واردات و دیگر خدمات حمل ‌و نقل را به مردم ارائه می‌دهند. بنابراین شما می‌توانید بر روی این شرکت‌ها به‌ صورت مبتکرانه جهت رسیدن محصولات و کالاهای خود به مبدأ و یا خروج آن‌ها به هر مقصد در سراسر دنیا به ‌راحتی حساب کنید.

تاریخ گسترش بازرگانی

بازرگانی جهانی، دادوستد کالا و خدمات در سراسر مرزهای کشورها است.

در بیشتر کشورها، نشان دهنده بخش بزرگی از تولید ناخالص داخلی است. با آنکه که بازرگانی جهانی در سراسر تاریخ برپا بوده‌است، ارزش اقتصادی، اجتماعی، سیاسی آن در همین چند سده، بیشتر بدنبال انبوه‌ساز شدن، ترابری پیشرفته، جهانی شدن، شرکت‌های چند ملیتی، و صادرات افزایش یافته‌است. در واقع، شاید مایه پیشرفت روزافزون بازرگانی جهانی همین است که بیشتر منظور از اصطلاح “جهانی شدن” است. نشانه پیشرفت در بازرگانی را می‌توان در ناسازگاری میان کشورهایی مانند کره جنوبی، که راهبرد انبوهسازی صادرات گرا، و هند، که راهبرد بسته تری دارد در تاریخ دید. کره جنوبی بسیار بهتر از ترازهای اقتصادی هند در بیش از پنجاه سال گذشته کارکرد داشته است، اگر چه پیروزی آن نیز با پشتوانه نهادهای دولتی کارساز است.

مراحل ثبت شرکت بازرگانی

1. مشخص نمودن اطلاعاتی نظیر میزان سرمایه اولیه شرکت و انتخاب اعضای شرکت اقتصادی بازرگانی ، مشخص نمودن مدت، حدود موضوع فعالیت شرکت تجاری، تعیین مرکز اصلی شرکت و محل شعب آن، اگر تاسیس شعبه مورد نظر باشد و تعیین وظایف و حدود اختیارات مدیران شرکت

2. مراجعه به سامانه ثبت شرکت ها و تکمیل اطلاعات خواسته شده  نظیر معرفی نام شرکا ،معرفی شعبه های شرکت و تعیین  نام شرکت

3. ارائه اساسنامه شرکت و سایر مدارک خواسته شده به اداره ثبت شرکت ها از طریق ارسال پستی

4. مراجعه ی حضوری به اداره پس از تایید مدارک ارسال شده جهت امضا ذیل دفتر و تطبیق مدارک

5. چاپ نمودن آگهی تاسیس و ثبت شرکت در روزنامه رسمی کشور

شرایط مورد نیاز ثبت شرکت بازرگانی در قالب مسئولیت محدود

  1. وجود داشتن حداقل 2 نفر عضو
  2. حداقل 1.000.000 ریال سرمایه اولیه برای شروع فعالیت شرکت
  3. تعهد یا پرداخت کل سرمایه

مدارک جهت ثبت شرکت بازرگانی مسئولیت محدود

  1. کپی برابر اصل مدارک شناسایی تمامی اعضای شرکت بازرگانی
  2. اصل گواهی عدم سوء پیشینه
  3. امضای اقرارنامه
  4. مجوز در صورت مجوزی بودن موضوع شرکت
  5. تنظیم وکالتنامه در صورتی که امور بواسطه وکیل انجام می شود.
  6. سپس نسبت به تهیه ی شرکتنامه (برای شرکت های مسئولیت محدود)، اظهارنامه شرکت، اساسنامه و صورتجلسات مجمع عمومی شرکت اقدام نمایید.

وظیفه شرکت بازرگانی در تجارت

ممکن است یک شرکت بازرگانی ایجاد شود و کسب و کار بتواند در هر دو بخش دولتی و خصوصی اداره شود. تجارت بازرگانی و اقتصادی از جمله پروژه های دولتی را می توان با تهیه پروژه های دولتی از طریق مزایده ها انجام داد. کسب و کار بازرگانی چیست؟ فرآیند واردات و صادرات کالا چیزی در ایران به عنوان یک تجارت بازرگانی نامیده می شود.

شرایط مورد نیاز ثبت شرکت بازرگانی در قالب سهامی خاص

  1. وجود داشتن حداقل 3 نفر عضو + 2 نفر بازرس (بازرسین نباید از اعضای شرکت باشند)
  2. حداقل وجود داشتن 1.000.000 ریال سرمایه اولیه
  3. حداقل 35 % سرمایه نقداَ پرداخت شود.

مدارک جهت ثبت شرکت بازرگانی سهامی خاص

  1. کپی برابر اصل مدارک شناسایی تمامی اعضای شرکت بازرگانی
  2. امضا نمودن اقرار نامه شرکت
  3. اصل گواهی عدم سوء پیشینه هیئت مدیره شرکت بازرگانی
  4. مجوز در صورت مجوزی بودن موضوع شرکت بازرگانی
  5. تنظیم وکالتنامه در صورتی که اموربواسطه وکیل انجام می شود.

سوالات متداول

شرکت بازرگانی را با چه عنوانی می توانم ثبت کنم؟

شما می توانید شرکت اقتصادی بازرگانی را در قالب مسئولیت محدود, سهامی خاص و سهامی عام ثبت کنید.

شرکتهای راهسازی جز کدام دسته هستند؟

شرکت های بازرگانی، شرکت هایی هستند که در موضوع فعالیت آن ها (بند 2 اساسنامه) موارد مربوط به امور بازرگانی قید گردیده باشد

سامانه شرکت بازرگانی

سامانه آنلاین وثوق این امکان را در اختیار شما قرار داده است تا تمامی مراحل ثبت شرکت تجاری بازرگانی را به صورت 100% آنلاین انجام دهید.

منابع:

بازرگانی ویکی پدیا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *