نحوه ثبت شرکت سهامی خاص

ثبت شرکت با مسئولیت محدود به شما امکان می دهد تا به عنوان یک شرکت سهامی خاص تشکیل، ثبت و سپس فعالیت کنید. قبل از اینکه این نوع نهاد تجاری را تشکیل دهید، ابتدا باید مزایا و معایب اصلی را درک کنید – به خصوص اگر قصد دارید سهامداران متعددی را درگیر کنید. از مسئولیت محدود تا درآمد مالیاتی کارآمد، اگر قصد ثبت شرکت سهامی خاص را دارید، در اینجا چیزی است که باید بدانید.

شرکت سهامی خاص چیست؟ چه مدارکی برای ثبت شرکت نیاز است؟ vosoq.ir

امروزه بنا به دلایل متعدد، تمایل به اشخاص حقیقی به انجام فعالیت های اقتصادی، در پناه شخصیت فرضی شرکت های تجاری افزایش یافته و بلکه در مورد فعالیت های بزرگ به یک ضرورت تبدیل شده است.

از این رو مطالعه راجع به اوصاف و ویژگی های این شخصیت جایگاه مهمی را در حقوق تجارت به خود اختصاص داده است.
یکی از رایج ترین و متداول ترین شرکت های تجاری ، شرکت سهامی خاص است. در این مقاله به طور کامل ویژگی های  اساسی این شرکت را مورد بررسی قرار داده ایم.
شرکت سهامی خاص، شرکتی سهامی است که حداقل سرمایه آن یک میلیون ریال است و سرمایه آن منحصراَ از طرف موسسین تامین می شود. در Private limited company، تشکیل مجمع موسسین، برخلاف شرکت سهامی عام ، الزامی نیست. ولی مانند شرکت سهامی عام ، آورده های غیرنقد باید طبق نظر کارشناسان رسمی وزارت دادگستری ارزیابی شود و نمی توان آن ها را به مبلغی بیش از ارزیابی کارشناس مذکور قبول کرد.

شرکت سهامی خاص چیست؟

شرکت به عنوان یک شخص حقوقی تعریف می شود که برای انجام تجارت ثبت شده است و ممکن است به روش های مختلفی ساختار یافته باشد. همانطور که در نام آن ذکر شده است، یک شرکت خصوصی نهادی است که مالکیت خصوصی دارد و مستقل از مروجین خود باقی می ماند. فرم های دیگری نیز در رابطه با ثبت شرکت وجود دارد که عبارتند از:

  1. ثبت شرکت تضامنی
  2. ثبت شرکت مالکیت
  3. ثبت شرکت با مسئولیت محدود (LLP).
  4. ثبت شرکت یک نفره (OPC).

 Ltd مخفف چیست؟ یک شرکت خصوصی متعلق به گروه کوچکی از نهادها یا افراد است که کنترل دقیقی بر مشاغل دارند. Ltd. چیست؟ Ltd. مخفف شرکت محدود است. یک شرکت سهامی خاص با تعداد سهامداران، مسئولیت مالکان و سهام تجاری تعریف می شود. مانند سایر شرکت ها، شرکت های سهامی خاص نیز باید هر سال صورت های مالی ارائه کنند.

صاحبان یک شرکت خصوصی دارای مسئولیت محدود هستند. مسئولیت شرکت را نمی توان به عنوان مسئولیت آنها در نظر گرفت. یک شرکت با مسئولیت محدود تعداد محدودی سهامدار دارد. مالکان مجاز به فروش سهام / سهام به صورت عمومی نیستند. تعداد مالکان به پنجاه سهامدار محدود است.

ثبن شرکت سهامی خاص با مسئولیت محدود

مراحل ثبت شرکت سهامی خاص

مرحله اول: عقد قرارداد

قرارداد «ثبت شرکت سهامی خاص» باید منعقد گردد که این کار می تواند به صورت تلفنی یا حضوری و یا آنلاین انجام شود.

مرحله دوم: تکمیل مدارک

هرچه مدارک سریع تر در اختیار کارشناس مربوط قرار گیرد طبیعتا روند کار سریع تر پیش خواهد رفت .

مرحله سوم: تایید نام

این مرحله ، مرحله ی ارسال نام های پیشنهادی شما به اداره مربوطه می باشد در این مرحله برای این که نام انتخابی تایید شودباید با شرایط زیر هم خوانی داشته باشد.

مسئول مربوطه با بررسی نام های ارائه شده و بررسی وجود یا عدم وجود هریک از شرایط نسبت به انتخاب و تعیین نام اقدام می کند و نام تعیین شده را در روی برگ اظهارنامه قید می نماید پس از قید نام بر روی اظهار نامه اخذ موافقت از مسئولین اداره ثبت درخصوص نام تعیین شده نیز لازم است در صورت گرفتن موافقت این نام در واحد تعیین نام ،ثبت دفتر می شود.

مرحله چهارم: امضای اوراق

در این مرحله تقاضانامه و وکالت نامه توسط کارفرما تأیید می شود.

مرحله پنجم: تشکیل پرونده در سامانه ثبت شرکتها

در این مرحله مدارک توسط کارشناس به اداره مربوطه تحویل می شود که در آن جا پرونده تشکیل شود و سپس در دبیرخانه ثبت می شود.

مرحله ششم: کارشناسی اداره ثبت

طی این مرحله کارشناس اداره ثبت با توجه به مدارکی که از طرف متقاضی ارسال شده ، پرونده را کارشناسی کرده و اعلام نظر می کند. حال اگر موردی وجود داشته باشد که باعث اخطار گردد پرونده مجدد از سوی کارشناسان رفع نقص می شود.

مرحله هفتم: تحویل اسناد شرکت

در صورت طی کردن شش مرحله ی فوق شرکت ثبت می گردد و مدارکی به شخص یا اشخاص متقاضی تحویل داده می شود عبارتست از:تقاضانامه، شرکت نامه، اساسنامه، صورتجلسه هیئت مدیره و آگهی تأسیس.

تعداد هیات مدیره

هزینه ثبت شرکت سهامی خاص در سال 1402 شمسی

شما می توانید برای کاهش هزینه ثبت، خودتان ثبت شرکت سهامی خاص را انجام دهید یا این که از کارشناسان ما در وثوق بخواهید این کار را با دقت کامل و در اسرع وقت برایتان انجام دهند.

در صورتی که بخواهید خودتان این کار را انجام دهید باید به سیستم ثبت شرکت سهامی خاص مراجعه کنید. شما باید فرم های مربوطه را دریافت کنید و مبالغ دولتی، دفتری و ثبت آگهی روزنامه رسمی را بپردازید.

چیز دیگری وجود نخواهد داشت. مورد های گفته شده برای سال 1402 حداقل چیزی حدود 500 هزار تومان است. اگر سرمایه اولیه شرکت بیشتر باشد یا موضوع شرکت طولانی تر باشد، حق ثبت و روزنامه بیشتر خواهد بود.

در صورتی که بخواهید خیال خودتان را از طی کردن مراحل اداری و مشکلات احتمالی آن راحت کنید، می توانید ثبت شرکت سهامی خاص خود را به ما بسپارید.
در این صورت شما واریزی های قبلی را پرداخت می کنید و علاوه بر آن کارمزد موسسه های ثبتی را هم می پردازید.

ویژگی های عمده شرکت سهامی خاص

1. در شرکت سهامی خاص، به استناد ماده 3 ل. ا. ق. ت باید تعداد شرکاء حداقل 3 نفر باشند.
2. حداقل تعداد مدیران ( هیئت مدیره) سه نفر می باشد.
3. مسئولیت سهامداران در این شرکت مانند مسئولیت شرکاء شرکت بامسئولیت محدود است. یعنی فقط به میزان سهامشان مسئول تادیه دیون شرکت اند، نه بیشتر.
4. برخلاف دیگر شرکت ها، برای تاسیس آن حداقل سرمایه تعیین نشده است و آن یک میلیون ریال است.
5. سرمایه شرکت منحصراَ توسط خود موسسین تامین می شود و حق صدور اعلامیه پذیره نویسی را ندارند .
6 سرمایه باید شامل اوراق سهام باشد.
7. شیوه های اداره آن کامل است و مقررات قابل توجهی راجع به نحوه اداره و شیوه مدیریت و اخذ تصمیم نسبت بدان وضع شده است. از همین رو این قالب برای تشکیل شرکتی با تعداد قابل توجهی از شرکاء مناسب است.
8. در تصمیم گیری برای اداره این شرکت، رای اکثریت ملاک است و منظور از اکثریت نیز اکثریت سرمایه است، یعنی عده ای از شرکاء که بیش از نصف سرمایه شرکت را دارا باشند ، ولو آنکه از لحاظ عددی این شرکاء در اکثریت نباشند. بنابراین شیوه اخذ تصمیم در این شرکت ساده و سریع است.

نقل و انقال سهام شرکت سهامی خاص به چه صورتی است؟


9. نقل و انتقال سهام در آن نسبت به شرکت هایی مانند تضامنی و نسبی آسانتر است، اما همچنان ممکن است با موانعی روبرو باشد، چرا که ممکن است منوط به رضایت مدیران شرکت یا مجامع عمومی گردد.
10. در اسم شرکت های سهامی خاص، عبارت ” شرکت سهامی خاص” بلافاصله قبل یا بلافاصله بعد از نام اصلی شرکت در کلیه اوراق و اطلاعیه ها و آگهی های شرکت به طور روشن و خوانا قید شود.
11. مبلغ اسمی هر سهم در شرکت سهامی خاص محدود نیست.
12. سهام شرکت سهامی خاص قابل عرضه در بورس نیست.
13. انتقال سهام در این شرکت ها، مشروط به موافقت سایر شرکاء می باشد.
14. در شرکت های سهامی خاص، اوراق قرضه منتشر نمی شود.
نکته : اگر در نام شرکت از عبارت ” سهامی خاص” استفاده نشده باشد، قانونگذار ضمانت اجراء آن را بیان ننموده است. اما در صورت تخلف از این امر می توان با قیاس شرکت های سهامی و شرکت های بامسئولیت محدود، بیان نماییم که همانگونه که در شرکت های بامسئولیت محدود عدم ذکر عنوان ” بامسئولیت محدود ” بنا بر ماده 95 ق. ت موجب می گردد که مسئولیت شرکاء این شرکت در برابر اشخاص ثالث مسئولیت تضامنی گردد، در شرکت های سهامی نیز عدم قید عبارت ” شرکت سهامی خاص” موجب می گردد که مسئولیت سهامداران شرکت مزبور در برابر اشخاص ثالث تضامنی باشد.

پنج قانون مربوط به شرکت های سهامی خاص

مقررات مربوط به تشکیل شرکت سهامی خاص با مسئولیت محدود، ساده تر از شرکت سهامی عام می باشد. برای تاسیس و به ثبت رسیدن شرکت سهامی خاص، مقنن تسلیم مدارک ذیل را به مرجع ثبت شرکت ها کافی می داند.
1. تهیه و تنظیم اظهارنامه و اساسنامه ای که بایستی به امضاء کلیه سهامداران رسیده باشد.
2. اظهارنامه مشعر بر تعهد کلیه سهام و گواهینامه بانکی حاکی از تادیه قسمت نقدی آن که نباید کمتر از 35% کل سهام باشد. ( توضیح اینکه تمامی سرمایه شرکت های Private Limited بایستی کمحصراَ توسط سهامداران آن تامین و تقبل گردد). در صورتی که تمام یا قسمتی از سرمایه به صورت غیرنقدی باشد، باید تمام آن تادیه شده و صورت تقویم آن به تفکیک در اظهارنامه منعکس شده باشد. در صورتیکه برای بعضی از سهامداران سهام ممتازی لحاظ شده باشد، باید شرح امتیازات و موجبات آن در اظهارنامه ثبت شرکت ، منعکس گردد.
3. انتخاب اولین مدیران و بازرسان یا بازرس شرکت که باید در صورت جلسه ای قید شود و به امضاء کلیه سهامداران برسد.
4. قبول کتبی سمت اعضاء هیات مدیره و بازرس یا بازرسان
5. ذکر نام روزنامه کثیرالانتشاری که آگهی های شرکت را تا تشکیل اولین مجمع عمومی منتشر می کند.

موارد آگهی و اقدام موثر ثبت شرکت های سهامی خاص

موارد آگهی روزنامه رسمی و اقدام موثر ثبت شرکت ها و سرفصل عناوین و تصمیمات مجامع عمومی و هیات مدیره یکی از ابهاماتی می باشد که با عنایت به پراکندگی موضوعات و تکالیف حوزه ثبت شرکت ها و عدم تصریح  و منجز بودن ، این تکالیف نیاز به معین نمودن و طبقه بندی جهت دسترسی آسان به آن دارد .

بیشتر بخوانید:

اظهارنامه مالیاتی

سئوالات متداول

مدارک لازم برای ثبت شرکت سهامی خاص چیست؟

در حال حاضر و در سال 1402 فقط با تصویر شناسنامه و کارت ملی اعضا می توانید یک شرکت سهامی خاص ثبت کنید، نیاز به کارت پایان خدمت ندارید و نداشتن مدرک تحصیلی مانعی برای ثبت نیست. شما می توانید به صورت آنلاین شرکت خود را ثبت کنید.

هزینه ثبت شرکت سهامی خاص چقدر است؟

شما برای ثبت شرکت ( اگر توسط شخص خودتان انجام گیرد و به موسسات ثبتی واگذار نگردد) برای پست و حق الثبت شرکت در اداره ثبت و درج آگهی در روزنامه رسمی و کثیر الانتشار، بایستی حداقل 500 هزار تومان هزینه پرداخت کنید. همچنین هزینه تمبر سرمایه شرکت با توجه به میزان سرمایه نیز متفاوت بوده و باید در ادامه پرداخت گردد.

تاسیس شرکت سهامی خاص چند روز زمان می برد؟

معمولا از روزی که مدارک شما کامل شده و تحویل شرکت ما می شود مدت زمانی بین 15 الی 20 روز کاری حدودا زمان می برد. البته این مدت زمان ممکن است کمتر یا بنا به دلایلی از سمت اداره ممکن است طولانی تر شود.

منابع:

شرکت سهامی خاص ویکی پدیا

Privately held company

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *