ثبت شرکت ساختمانی یکی از موضوعاتی است که اکثر فعالان در بازار به دنبال افتتاح آن هستند، هرچند بسیاری از پروژه ها با کمبود بودجه مواجه هست اما ساختمان سازی در کشور ایران قوی تر از آن است که کامل وارد رکود جهانی شود. به همین خاطر ما به عنوان یک موسسه ثبت شرکت همواره برای ثبت شرکت ساختمانی و کارهای مربوط به آن در خدمت کارآفرینان هستیم.

سالانه تعداد زیادی از شرکت های مختلف در کشور تاسیس می رسند. در این میان ثبت شرکت ساختمانی، بیشترین تعداد را دارد، چرا که هم فعالیت در این نوع شرکت ها وسیع تر است و هم اینکه دارای درآمد مناسبی در این زمینه است.

اکثر پیمانکاران و مهندسان جهت عقد قرارداد و شرکت در پروژه های عمرانی و خدماتی نیاز به ثبت شرکت ساختمانی دارند.

از این رو اطلاع از ثبت شرکت ساختمانی از اهمیت ویژه ای برخوردار ست .
فعالیت شرکت های ساختمانی شامل انجام پروژه های عمرانی از قبیل راه سازی، اسکله سازی و … و ساخت کلیه ابنیه مسکونی – اداری – تجاری و صنعتی می باشد .
فعالیت های جانبی هم وجود دارد که شامل طراحی و اجرای دکوراسیون داخلی، فضا سازی و محوطه سازی، ایجاد فضای سبز و بازی و نمای خارجی ساختمان می باشد.

ثبت شرکت ساختمانی پیمانکاری در ایران - هلدینگ وثوق

شرکت پیمانکاری ساختمان

در ابتدا باید بگوییم که پیمانکار و شرکت ساختمان پیمانکاری چه وظایفی را بر عهده دارند، بعد از آن که توضیحی مختصر در رابطه با این موضوع بیان کردیم، اطلاعاتی هم در رابطه با ثبت شرکت پیمانکاری ساختمان، شرایط ثبت این شرکت و هزینه انجام آن بیان خواهیم کرد و پیشنهاد می دهیم که ادامه مطالب را از دست ندهید، به خصوص اگر قصد دارید که این چنین شرکتی را ثبت کنید!

برای آن که با مفهوم پیمانکاری به طور کامل آشنا شوید، آن را با یک مثال توضیح خواهیم داد تا درک آن برای شما ساده و البته دلنشین باشد. به عنوان مثال اداره برق را در نظر بگیرید، این اداره برای انجام کارهای حمل و نقل خود به نیروهایی احتیاج دارد و البته فرصتی برای مدیریت نیروهای جدید ندارد، در این حالت با یک شرکت پیمان کاری قرار داد می بندد و انجام امور را به او می سپارد.

توجه داشته باشید که یک شرکت پیمانکاری معمولا نیروهای متعددی دارد که متناسب با نوع شرکت فعالیت دارند، در مثال بالا نیروهای شرکت پیمانکاری با اداره برق در ارتباط نیستند و البته مدیران اداره برق هم ارتباطی با نیروهای شرکتی ندارند و پیمانکار به عنوان رابط بین این دو گروه فعالیت می کند، در ادامه توضیحات کاملی را در رابطه با ثبت شرکت ساختمانی بیان خواهیم کرد.

پیمانکاری ساختمان چیست ؟

پیمانکاری ساختمان در یک تعریف ساده و مختصر به تمام فعالیت‌هایی گفته می‌شود که با حوزه ساخت و ساز یک ساختمان مسکونی، تجاری یا صنعتی در ارتباط است. در این فعالیت، یک شرکت یا یک شخص حقیقی فرایند تهیه مصالح اولیه، حمل و نقل در بخش‌های مختلف، مراحل ساخت و اجرای کامل پروژه را طبق یک قرارداد رسمی و معتبر بر عهده می‌گیرد. 

آنچه در قراردادهای پیمانکاری ساختمان اهمیت دارد، حس مسئولیت‌پذیری و تعهد به تمام مفاد قرارداد است. در قرارداد پیمانکاری، کارفرما تمام آنچه در نظر دارد را به پیمانکار می‌سپارد و از او انتظار دارد با مدیریت بودجه مالی و برنامه‌ریزی دقیق برای انجام تمام کارها بتواند پروژه را در مدت زمان مشخص شده به پایان برساند.

شرکت های ساختمانی چیست ؟

منظور از شرکت های ساختمانی، تاسیساتی و تجهیزاتی خصوصی ایران، اشخاص حقوقی در بخش خصوصی ایرانی است که برای انجام کارهای ساختمانی، تاسیساتی و تجهیزاتی به صورت شرکت در داخل کشور به ثبت رسیده و صد در صد سهم الشرکه آن متعلق به اشخاص حقیقی ایرانی در بخش خصوصی می باشد.

منظور از شرکت ها و موسسات تعاونی پیمانکاری ساختمانی و تاسیساتی و تجهیزاتی ، شرکت ها و موسساتی است که بر طبق قوانین جمهوری اسلامی ایران به منظور انجام عملیات ساختمانی، تاسیساتی و یا تجهیزاتی به وجود آمده و صد در صد سهام یا دارایی آن متعلق به اشخاص حقیقی یا حقوقی مندرج در ضوابط بخش تعاونی جمهوری اسلامی ایران باشد.

اکثر پیمانکاران و مهندسان جهت عقد قرارداد و شرکت در پروژه های عمرانی و خدماتی نیاز به ثبت شرکت ساختمانی دارند.

مراحل راه اندازی یک شرکت ساختمانی

  1. اکثر کارآفرینان در جمهوری اسلامی ایران باید این چند کار را هنگام شروع کار انجام دهند.
  2. تصمیم بگیرید که آیا در یک جایگاه خاص تخصص دارید یا خیر.
  3. اگرچه می‌توانید کسب‌وکاری داشته باشید که انواع ساختمان‌ها را انجام می‌دهد، اما می‌توانید به عنوان مثال در ساختن خانه‌ها، طراحی فضاهای تجاری یا بازسازی خانه‌ها نیز تخصص داشته باشید.
  4. یک طرح تجاری بنویسید. این برای دانستن اینکه کجا بروید و چگونه به آنجا بروید ضروری است.
  5. اکنون زمان ثبت کسب و کار و دریافت مجوزهای لازم فرا رسیده است. اگر چه مجوزها یا مجوزهایی که نیاز دارید به استان شما بستگی دارد. به احتمال زیاد، شما به مجوزهای پیمانکار عمومی، برق، مکانیک و لوله کشی و غیره نیاز خواهید داشت.
  6. فراموش نکنید که هزینه های اضافی یک کسب و کار جدید مانند اجاره دفاتر، خرید ماشین آلات، تجهیزات و نرم افزار و استخدام کارمندان جدید را در نظر بگیرید.

شرایط مورد نیاز ثبت شرکت ساختمانی در قالب سهامی خاص

  1. وجود داشتن حداقل 3 نفر عضو + 2 نفر بازرس (بازرسین نباید از اعضای شرکت باشند)
  2. حداقل وجود داشتن 1.000.000 ریال سرمایه اولیه
  3. حداقل 35 % سرمایه نقداَ پرداخت شود.

مدارک جهت ثبت شرکت ساختمانی سهامی خاص

  1. کپی برابر اصل مدارک شناسایی تمامی اعضای شرکت عمرانی
  2. امضا نمودن اقرار نامه شرکت
  3. اصل گواهی عدم سوء پیشینه هیئت مدیره شرکت عمرانی
  4. مجوز در صورت مجوزی بودن موضوع شرکت عمرانی
  5. تنظیم وکالتنامه در صورتی که اموربواسطه وکیل انجام می شود.

شرایط مورد نیاز ثبت شرکت ساختمانی در قالب مسئولیت محدود

  1. وجود داشتن حداقل 2 نفر عضو
  2. حداقل 1.000.000 ریال سرمایه اولیه برای شروع فعالیت شرکت
  3. تعهد یا پرداخت کل سرمایه

مدارک جهت ثبت شرکت ساختمانی مسئولیت محدود

  1. کپی برابر اصل مدارک شناسایی تمامی اعضای شرکت عمرانی
  2. اصل گواهی عدم سوء پیشینه
  3. امضای اقرارنامه
  4. مجوز در صورت مجوزی بودن موضوع شرکت
  5. تنظیم وکالتنامه در صورتی که امور بواسطه وکیل انجام می شود.
  6. سپس نسبت به تهیه ی شرکتنامه (برای شرکت های مسئولیت محدود)، اظهارنامه شرکت، اساسنامه و صورتجلسات مجمع عمومی شرکت اقدام نمایید.

شرکت ساختمانی خود را ثبت کنید

هنگامی که در مورد ساختار کسب و کار خود تصمیم گرفتید، باید شرکت خود را در شهری که در آن فعالیت خواهید کرد، ثبت کنید.

این فرآیند بسته به هر شهر متفاوت خواهد بود، اما به طور کلی شامل تشکیل پرونده یا درخواست مجوز تجاری می شود.


نحوه ثبت شرکت ساختمانی

هنگام ثبت شرکت ساختمانی در ایران باید چند نکته را به خاطر بسپارید.

شما باید مجوز کسب و کار را از دولت دریافت کنید. این مجوز به شما این امکان را می دهد که تجارت خود را راه اندازی کنید و خدمات خود را به مشتریان ارائه دهید.
کسب و کار خود را ثبت کنید. این اطمینان حاصل می کند که شرکت شما به طور مناسب در ثبت کسب و کارها فهرست شده است.
برای شرکت و کارگران خود بیمه بگیرید. این بیمه از شرکت و کارمندان شما در برابر هر گونه حادثه یا آسیبی که ممکن است در حین کار رخ دهد محافظت می کند.

هنگامی که این موارد را در اختیار دارید، می توانید کسب و کار خود را شروع کنید.

سوالات متداول

برای افتتاح یک شرکت ساختمانی در ایران چه چیزی لازم است؟

شما نیاز به مدارکی دارید که در این مقاله به طور کامل مدارک نوشته شده است.

شرایط ثبت شرکت ساختمانی چیست؟

از نظر قانونی از ابتدا برای شما سختگیری وجود ندارد. اما در ادامه مخصوصا زمانی که شما تصمیم به گرفتن گرید داشته باشید حتما باید اعضای شرکت دارای مدارک مهندسی مرتبط با موضوع فعالیت شما را داشته باشند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *