ثبت شرکت در ترکیه، یکی از راه‌های محبوب برای دریافت اقامت ترکیه است؛ اما باید توجه داشت که این روش، برای همه افراد متقاضی مناسب نیست و شرایط خاص خودش را دارد. یکی از همین شرایط، داشتن سرمایه اولیه و تمکن مالی مناسب است. هزینه تاسیس شرکت در ترکیه، به مراتب نسبت به سایر روش‌های کسب اقامت این کشور قیمت بیشتری دارد.

در ادامه با هلدینگ وثوق همراه باشید تا با مراحل و شرایط ثبت شرکت در ترکیه در  سال 2024 به طور کامل آشنا شوید. در این مقاله به مراحل ثبت شرکت در ترکیه، هزینه ثبت شرکت، هزینه جاری، هزینه های نگهداری شرکت در ترکیه،  انواع شرکت در ترکیه، اخذ اقامت ترکیه از طریق ثبت شرکت را به طور کامل توضیح می دهیم.

شما ثبت شرکت استانبول را دارید. زمانی که شرکتی در ترکیه راه اندازی می کنید، اولین قدم این است که به سایت vosoq.ir مراجعه کنید. اگر طرح تجاری خود را تکمیل کرده اید، ایده، فرصت ها، گزینه ها و گزینه های تامین مالی خود را شناسایی کرده اید، الان آماده ثبت شرکت هستید. نیاز دارید تا مشاوران در پروسه ثبت به شما کمک کنند.

موسسه ثبت شرکت وثوق به عنوان یک مشاور امین در حوزه راه اندازی کسب و کار در استانبول، افتخار دارد که در حوزه تاسیس و راه اندازی شرکتها، پیگیری امور مربوط به ثبت شرکت در ترکیه و برندسازی، تمامی خدمات مورد نیاز کسب و کار شما را در چارچوب آخرین قوانین کشور ترکیه در اختیارتان قرار می دهد.

انواع ثبت شرکت در ترکیه

ثبت شرکت در ترکیه همراه با افتتاح حساب و اقامت خانواده در استانبول

در ترکیه ۷ نوع شرکت می توانید ثبت کنید که دو نوع Anonım Şırketı و LIMITED از پرکاربردترین نوع آنها می باشد.

شرکت های سازمانی : حداقل سرمایه ۱۰۰۰۰۰ لیر ترکیه

شرکت آنونیم: حداقل سرمایه ۵۰۰۰۰ هزار لیر ترکیه

شرکت لیمیتید: حداقل سرمایه مورد نیاز ۱۰۰۰۰ لیر ترکیه

شرکت کوپراتیف: بسته به اساسنامه شرکت

شرکت های غیر سازمانی: بسته به اساسنامه شرکت

شرکت کولکتیف: بدون حداقل سرمایه

شرکت کوماندیت:‌ بدون حداقل سرمایه

شرکت شخصی در ترکیه

این نوع شرکت میتواند توسط یک شخص حقیقی ثبت شود و  تنها شماره مالیاتی شرکت توسط اداره مالیات صادر می شود.

شرکت با مسئولیت محدود یکی از محبوب ترین روش ها برای ثبت شرکت است. چرا که برای ثبت این نوع شرکت تنها به یک سهامدار نیاز است و حداقل سرمایه مورد نیاز نیز تنها 10.000 لیر ترکیه است.

مسئولیت هر سهامدار در شرکت با مسئولیت محدود به میزان سرمایه فرد بستگی دارد.

شرکت های شخصی به صورت نرمال در اتاق تجارت استانبول ثبت نمی شوند و دارای اساسنامه و روزنامه رسمی و … نیستند.

این نوع شرکت می‌توان خصوصی یا دولتی باشد اما کارآفرینان خارجی معمولاً نوع خصوصی را انتخاب می‌کنند.

از طریق این نوع شرکت امکان دریافت اقامت و اجازه کار وجود ندارد و بنابراین برای افراد خارجی در ترکیه توصیه نمی شود.

طور خلاصه می توانید مشخصات و وجه تمایز انواع شرکت ها در ترکیه را در جدول زیر مشاهده کنید:

شرکت با مسئولیت محدود در ترکیهحداقل سرمایه 10000 لیر – حداقل یک سهامدار حقیقی یا حقوقی و یا حداکثر۵۰ سهامدار – بدون محدودیت ملیت سهامداران
شرکت سهامی در ترکیهبیش از ۲۵۰ سرمایه‌گذار
شرکت جمعی در ترکیهشرکت جمعی (تعاونی) – ثبت شرکت جمعی در ترکیه باید حداقل ۷ شریک – ارزش سهام مشارکت در تعاونی‌ها ۱۰۰ لیر ترکیه است
شرکت مختلط در ترکیهدر این نوع شرکت فقط یک یا چند سهامدار (به استثنای اشخاص حقوقی) ضامن تمامی بدهی‌های شرکت هستند و بقیه شرکا در مقابل بدهی‌های شرکت، فقط به اندازه سرمایه خود مسئولیت دارند.
شرکت تضامنی در ترکیهنوعی شرکت خصوصی – حداقل 2 نفر
مؤسسات مالی (صرافی) در ترکیهنوعی دیگر از شرکت های سهامی – گرفتن گواهینامه مخصوص
شرکت مناطق آزاد ترکیهاستفاده از زمین با قیمت مناسب و خرید از کشور ترکیه – استفاده از بیمه دولتی – معافیت مالیاتی
ثبت شرکت واردارت و صادرات در ترکیهروابط تجاری و اقتصادی بسیار محکم – بازار پر سود صادرات و واردات

انواع اشخاص حقوقی که می توانم در ترکیه ثبت نام کنم چیست؟

ویژگی های اساسی اشخاص حقوقی اخیراً با تصویب قانون تجارت جدید ترکیه تغییر کرده است. حتی اگر اشکال کسب و کار بدون تغییر باقی ماند، ویژگی های آنها ممکن است با موارد قبلی متفاوت باشد.

قانون تجارت جدید اشکال زیر از اشخاص حقوقی ترکیه را به رسمیت می شناسد: شرکت های با مسئولیت محدود (شرکت محدود)، شرکت های سهامی (Anonim Şirket)، شرکت های کماندیت و شرکت های جمعی.

علاوه بر انواع شرکت های فوق، سایر اشخاص حقوقی که توسط قانون ترکیه به رسمیت شناخته شده اند، شراکت های تجاری (Kollektif Sirket و Komandit Sirket) هستند. شرکت های تضامنی عادی با وجود اینکه وجود آنها ممنوع نباشد، اشخاص حقوقی محسوب نمی شوند.

A.S (شرکت سهامی) حداقل به یک سهامدار نیاز دارد و ممکن است بسته یا باز باشد. شرکت سهامی بسته باید حداقل سرمایه سهام 50.000 لیره و شرکت سهامی باز باید حداقل سرمایه سهام 50.000 لیره و سرمایه ثبت شده 100.000 لیره را ارائه دهد. شرکت‌های سهامی آزاد می‌توانند برخلاف شرکت‌های سهامی بسته، سهام خود را با ثبت در بازار سهام به عموم عرضه کنند. کلیه سهام شرکت سهامی ممکن است نقدی یا غیر نقدی باشد و باید دارای ارزش اسمی (حداقل 1 KR) باشد.

شرکت های سهامی می توانند سهام ممتاز با حداکثر 15 حق رای منتشر کنند. با این حال، این حقوق نمی تواند در شرایط خاصی مانند انتخاب حسابرسان معاملات، تصویب اقدامات برای رفع بدهی یا اصلاحات اساسنامه قابل اعمال باشد.

مدیریت شرکت سهامی توسط هیئت مدیره ای که ممکن است توسط یک عضو تشکیل شود تضمین می شود. برای عضویت در هیئت مدیره شرکت نیازی به سهامدار بودن ندارد.

یک شرکت ترکی با مسئولیت محدود (شرکت با مسئولیت محدود) توسط حداقل یک سهامدار با سرمایه سهام حداقل 10000 لیر تشکیل می شود. حداقل سرمایه باید یکباره واریز شود، اقساط مجاز نیست. تعداد کل سهامداران نمی تواند بیش از 50 نفر باشد. مدیریت یک شرکت با مسئولیت محدود ممکن است توسط یک مدیر یا شورایی از مدیران که ممکن است سهامداران شرکت نباشند تضمین شود. الزام نگهداری وب سایت اخیراً با قانون تجارت جدید برای شرکت های با مسئولیت محدود وضع شده است.

شرکت Comandite یک شرکت تجاری است که توسط فرماندهان (اعضای حقوقی با محدودیت تعهدات تعیین شده توسط سرمایه پذیرفته شده آنها) و اعضای نامحدود تشکیل شده است. برای این نوع تجارت نیازی به اشتراک حداقل سرمایه سهام نیست.

شرکت جمعی شکلی از تجارت است که بدون حداقل سرمایه تشکیل می شود. مسئولیت اعضا با مشارکت آنها در سرمایه محدود می شود. کلیه سهامداران یک شرکت جمعی باید اشخاص حقیقی باشند.

یک مشارکت عادی (کنسرسیوم) توسط گروهی از کارآفرینان که تحت یک توافق نامه متحد شده اند تشکیل می شود. به عنوان یک ویژگی خاص، مشارکت های عادی نام تجاری ندارند و در ثبت تجارت یا ثبت اسناد مالکیت ظاهر نمی شوند. کلیه شرکا در قبال کلیه دیون و تعهدات مسئول بوده و از حقوق مساوی برخوردارند.

دو شکل مشارکت تجاری عبارتند از: کلکتیف سیرکت – زمانی که همه اعضا در قبال بدهی ها و تعهدات و حقوق مساوی مسئولیت کامل دارند) یا محدود (کوماندیت سیرکت – تشکیل شده توسط شریک عام که مسئولیت کامل بدهی ها و تعهدات را دارد اما دارای اختیارات تصمیم گیری است. و شرکای خاموش مسئول قروض و تعهدات در حد سهم خود به سرمایه.

اگر به جزئیات بیشتری در مورد انواع شرکت ها نیاز دارید، می توانید با موسسه حقوقی ما در ترکیه تماس بگیرید.

مراحل ثبت شرکت در ترکیه چیست؟

برای ثبت یک شخص حقوقی در ترکیه شش مرحله لازم است.

این سند پس از تنظیم و امضای اساسنامه باید به همراه امضای اظهارنامه مدیران و دفاتر تجاری واحد مورد تایید محضری باشد.

0.04 درصد از سرمایه باید در سازمان رقابت و حداقل سرمایه سهام در بانکی که گواهی سرمایه پرداخت شده صادر می کند، واریز شود.

پس از آن، متقاضی باید به اداره ثبت تجارت مراجعه کرده و فرم آگهی ثبت نام، تعهدنامه و اظهارنامه ثبت اتاق را ثبت کند.

دفاتر قانونی شرکت باید محضری شود و در مرحله آخر، ثبت مالیات های خاص در اداره مالیات و تامین اجتماعی ترکیه (که توسط ثبت تجاری انجام می شود اما تحت نظارت شرکت انجام می شود) انجام می شود.

۱. مدت زمان ثبت شرکت از زمان حضور شرکا در ترکیه حدود ۶ روز کاری است.
۲. برای ثبت شرکت در ترکیه ارائه اجاره نامه به نام شرکت اجباری و ضروری است اما در ترکیه امکان تهیه home officeوجود دارد.
۳. از سال ۲۰۱۲ محدودیتی در تعداد سهامدارها وجود ندارد و حداقل با یک نفر نیز مشود در ترکیه شرکتی را به ثبت رساند و نیازی به شریک ترک نیست.
۴. یک چهارم سرمایه شرکت در هنگام تاسیس شرکت در ترکیه باید به بانک واریز شده و چند روز در حساب مسدود می‌شود.
۵. حضور یکی از سهامداران (مدیر عامل) و یا صاحبین امضا کافی است.
۶. در ترکیه شرکت ها ملزم به داشتن حساب دار هستند.
۷. مدارک لازم جهت ثبت شرکت در ترکیه  (اصل پاسپورت هر یک از شرکاء، دو قطعه عکس، چند اسم انتخابی برای شرکت، زمینه فعالیت شرکت، تعیین درصد سهام هر یک از شرکاء، تعیین مدیر شرکت، تعیین آدرس دفتر شرکت، دادن وکالت به شخص تعیین شده از کارگزار، حداقل سرمایه 5000 لیر)
۸. پس از ثبت شرکت برای اخذ اجازه کار لازم به استخدام ۱ کارمند در سال اول و ۵ کارمند ترک از سال دوم خواهید بود.
۹. سرمایه اولیه برای ثبت شرکت با مسئولیت محدود در ترکیه حداقل 5000 لیر می باشد
۱۰. در صورتی که محل کار اجاره ای باشد ۲۳ درصد مالیات بر اجاره (استوپاژ)
۱۱. هزینه های دفاتر رسمی و پلمپ آن در دارایی، سالانه حدوداً ۴۰۰ دلار
۱۲. مالیات بر درآمد، معادل ۱۸٪ سود خالص شرکت
۱۳. پس از ۵ سال فعالیت مداوم شرکت، در صورت نداشتن تخلف امکان اخذ اقامت ترکیه وجود دارد اما فعال بودن شرکت در مدت ۵ سال برای کسب اقامت الزامی ست
۱۴. برای راه اندازی هر کاری اعم از رستوران، سوپرمارکت و… ثبت یک شرکت در خاک ترکیه الزامیست
۱۵.استفاده از شرکت برای مهاجرت به ترکیه

دلایل اقتصادی برای داشتن شرکت در ترکیه

کشور ترکیه از لحاظ اقتصاد در حال رشد و سیاست های مناسب جذب سرمایه گذاران خارجی در سال های اخیر مورد توجه بسیاری از جمله متقاضیان ایرانی قرار گرفته است. این کشور در حال حاضر چنان از لحاظ رونق اقتصادی و مناسبات اقتصادی در حال رشد است که در رتبه دوم اقتصادهای در حال رشد در جهان قرار دارد.

نزدیکی جغرافیایی، شباهت های فرهنگی و آداب و رسوم، امکان اخذ اقامت و تابعیت این کشور و مقرون به صرفه بودن هزینه های زندگی و اقامت از مهم ترین دلایل سرمایه گذاری در ثبت شرکت در کشور ترکیه می باشد.

جمهوری ترکیه در سال 2024 صد و یکمین سالگرد خود را جشن می گیرد. بر اساس پیش بینی های حزب توسعه AKP کشور ترکیه تا سال 2025 به عنوان دهمین اقتصاد بزرگ جهان و نیروگاه اقتصادی جهان با یک اقتصاد 2 تریلیون دلاری و درآمد سرانه 25.000 دلار و صادرات 500 میلیارد دلار انتخاب می شود.

هزینه ثبت شرکت در ترکیه سال 2024

هزینه ثبت شرکت در ترکیه همراه با اقامت در سال 2023

حداقل سرمایه سهام AS و LS چقدر است؟

حداقل سرمایه شرکت با مسئولیت محدود (LTD) 10000 لیر است که در هنگام ثبت باید در یک قسط واریز شود در حالی که حداقل سرمایه شرکت سهامی (AS) 50000 لیره است.

حداقل سرمایه لاززم ثبت شرکت ترکیه

برای تاسیس شرکت در ترکیه چه مدارکی لازم است؟

مدارک لازم برای ثبت شرکت در ترکیه باید محضری باشد.

تنظیم شده و مشتمل بر 3 نسخه و اصل اساسنامه، 2 نسخه از اسناد امضا، 2 نسخه از مدارک شناسایی مدیران شرکت، یک نسخه گذرنامه برای هر سهامدار خارجی و 3 نسخه برگه ابلاغیه استقرار.

از دیگر الزامات، اصل رسید از زیارت بانکی است که ثابت کند 0.04 درصد سرمایه به سازمان رقابت، گواهی سپرده حداقل سرمایه واریز شده است. به دلایل مالیاتی، شرکت باید گواهی ثبت را ارائه دهد که حاوی شماره مالیات است.

اخذ اقامت از طریق ثبت شرکت در ترکیه

در نظر داشته باشید که برای ثبت شرکت داشتن اقامت بلند مدت ترکیه لازم نمی باشد یعنی شما می توانید در خارج از ترکیه زندگی کنید ولی در ترکیه شرکتی داشته باشید که دایر بوده و در حال فعالیت می باشد. شما بعد از طی تمام مراحل رسمی ثبت شرکت شرکت در ترکیه می توانید نسبت به اخذ اجازه کار در ترکیه برای خودتان اقدامات لازم را انجام دهید و به دنبال آن برای خود بیمه رد کنید.

نکته: رد کردن بیمه از این نظر حایز اهمیت می باشد که شما می توانید بعد از طی شدن ۵ سال نسبت به اقامت دایم ترکیه و بعد از آن، اخذ شهروندی ترکیه اقدام نمایید.

بر اساس قوانین حال حاضر در ترکیه در ابتدای ثبت شرکت شما نمی توانید اقدام به گرفتن اقامت کنید.

از روز نخست برای شرکتی که ثبت کردید اجازه کار و اجازه فعالیت گرفته می شود ولی در صورتی می توانید برای خود درخواست اجازه کار کنید که حداقل 6 ماه از اقامت شما در ترکیه گذشته باشد. البته ایرانیان می توانند بدون ویزا در سال 2 بار و هر کدام 3 ماه در ترکیه حضور داشته باشند.

راه دیگری نیز وجود دارد متقاضیان ثبت شرکت می توانند از داخل ایران و از طریق کنسولگری ترکیه در تهران نیز درخواست چالیشما ایزنی یا اجازه کار خود را ارایه نمایند. و بعد از صادر شدن اجازه کار یکساله فعالیت های خود را در ترکیه ادامه دهند.

مزایای مهاجرت به ترکیه از طریق ثبت شرکت در این کشور چیست؟

ثبت شرکت در ترکیه در سال 2024

راهنمای سرمایه گذاران خارجی روش ثبت شرکت های LLC در هر شهر ترکیه در سال 2024 دقیقاً یکسان است و فقط از نظر اشخاص حقوقی و اشخاص حقیقی که به عنوان مؤسس فعالیت می کنند متفاوت است. ثبت LLC، JSC، SP و سایر اشکال سازمانی کسب و کار، موضوعی مرتبط و روند سودمند برای ایجاد یک کسب و کار یا تبدیل مجدد یک شرکت از سایر کشورها/سرزمین ها به مدیترانه، یعنی ترکیه است.

سئوالات متداول

آیا اجازه اقامت کاری بعد از ثبت شرکت داده می شود؟

بله. در ابتدا اقامت دو ساله و پس از 5 سال اقامت دائم داده خواهد شد.

سرمایه اولیه ثبت شرکت در ترکیه چه قدر است؟

سرمایه اولیه ثبت شرکت در ترکیه 10 هزار لیر. (که معادل حدود 2 هزار و 600 دلار می باشد)

آیا خارجی ها می توانند در ترکیه شرکت ثبت کنند؟

بله. یک شرکت سهامی خاص محبوب ترین شکل کسب و کار برای خارجی ها است و می تواند توسط دو یا چند شهروند غیر ترکیه ای راه اندازی شود. حداقل یک سهامدار برای تشکیل این نوع شرکت با حداقل سرمایه 10000 TL مورد نیاز است.

ثبت شرکت تجاری در ترکیه چند روز زمان می برد؟

اگر تمام اسناد به موقع و به درستی واریز شود، ظرف 5 روز ممکن است یک شخص حقوقی شروع به فعالیت تجاری کند.

16 پاسخ

  1. یکی از بهترین روش ها برای مهاجرت به ترکیه سرمایه گذاری در این کشور از طریق خرید ملک و ثبت شرکت است. اگر به دنبال ثبت شرکت در ترکیه هستید و سوالات زیر ذهن شما را مشغول کرده، تا پایان مقاله با ما همراه باشید.

  2. سلام . ممنون از وثوق
    1.اینکه ثبت شرکت در ترکیه چقدر هزینه داره ؟
    2.در هر شهری که بخوایم می تونیم شرکت تاسیس کنیم یا این تصمیم به عهده مقامات ترکیه هستش؟
    3. و اگر ما در یکی از شهرها ی ترکیه شرکتی رو راه اندازی کردیم چون شهروند اونجا نیستیم، فعالیت مون محدود می شه به همون شهر؟

  3. از طریق ثبت شرکت در ترکیه برای اعضای خانواده می تونم اقامت بگیرم یا خیر؟

  4. وقت بخیر
    کار من با ماشین سنگین هستش برای شغلم لازمه که ثبت شرکت انجام بدم؟ ثبت شرکت به این معنیه که کارمند و دفتر داشته باشیم؟

  5. سلام وقت بخیر.
    بنده طراح گرافیک و کارگردان انیمیشن هستم.
    و مدرک تحصیلی همین رشته رو دارم.
    قصد مهاجرت به ترکیه دارم به هدف اخذ اقامت دائم برای خودم و خانومم .
    برای ورودباید با یک سال اجاره ملک برم و ثبت شرکت کنم؟ چون شنیدم بعد از یکسال اقامت توریستی تمدید نمیکنند .
    و چه نوع شرکتی ثبت کنم بهتره؟
    ارادتمندم 🌹

  6. سلام وقت بخیر من و یکی از دوستانم میخوایم یک کلینیک زیبایی تو ترکیه ثبت کنیم و مدارک تکنسینین پوست رو دوستم داره ، من اگر در اساسنامه شرکت بعنوان سرمایه گذار عنوان بشم میتونم اجازه کار و اقامت برای خودم و همسر و فرزندم بگیرم؟

  7. آیا برای ثبت برند در ترکیه نیاز است که تمامی مراحل ثبت شرکت در ترکیه را انجام دهم؟

  8. وقت بخیر. اگر به هر دلیلی نتونیم شرکتی که در ترکیه افتتاح کردیم رو مدیریت کنیم چطوری باید شرکت رو منحل کنیم؟ شرایط انحلال شرکت به چه صورتی هست؟

  9. وقت بخیر.
    در ترکیه، هم سرمایه گذاران داخلی و هم سرمایه گذاران خارجی مشمول حقوق و تعهدات یکسانی هستند. حقوق سرمایه گذاران خارجی توسط قانون سرمایه گذاری مستقیم خارجی به شماره 4875 تنظیم شده است. در واقع دولت با تصویب قانون مربوطه هدف تشویق و حمایت از سرمایه گذاری خارجی را دنبال کرده است‌.

  10. سلام.
    یکی از روش‌ هایی که اکثر ایرانیان برای مهاجرت به ترکیه انتخاب می‌کنند، سرمایه گذاری در این کشور است. خرید املاک و مستغلات و ثبت شرکت، از جمله محبوب ترین روش ها برای سرمایه گذاری در ترکیه است.

    1. سلام .
      شرایط احداث کارخانه در ترکیه با شرایط ثبت شرکت در ترکیه یکسان نیست. احداث کارخانه در ترکیه به فراهم آوردن زیرساخت‌ها نیاز است. اولین قدم نیز دریافت مجوز تولید کالاست. قدم بعدی نیز تهیه یک زمین برای تولید صنعتی است که خود به مجوزهای زیادی نیاز دارد که در این مقاله نمی‌گنجد.
      برای دریافت اطلاعات بیشتر می توانید با کارشناسان وثوق تماس بگیرید.

  11. سلام

    در مورد بیمه که توضیح خاصی ندادید. لطفا اگر میشه توی مقالتون در مورد بیمه خود و کارکنان در ترکیه بیشتر بگید

    1. وقت بخیر. هنوز بخشنامه جدیدی اعلام نشده و با همان قوانین سال 2022 انجام می شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *