دریافت کد مالیاتی برای آن دسته از صاحبان کسب و کاری که قصد استفاده از درگاه پرداخت الکترونیکی و یا استفاده از کارتخوان را دارند، ضروری است.

بر اساس بخش نامه ای که در سال 1399 از سوی بانک مرکزی منتشر شد، افراد برای دریافت کد مالیاتی (اقتصادی) یا اینتاکد باید در سامانه سازمان امور مالیاتی ثبت نام کرده و برای دریافت کد رهگیری مالیاتی، اقدام کنند. درواقع دولت در تلاش است که با استفاده از Tax code، افرادی که مشمول پرداخت مالیات میشوند را شناسایی کرده و از پدیده ای به نام فرار مالیاتی، جلوگیری کند.

کاربرد کد مالیاتی و اقتصادی در ایران - هلدینگ وثوق

کد مالیاتی چیست؟

کد مالیاتی قانونی است که عوارض وضع شده توسط جمهوری اسلامی ایران را بر افراد، مشاغل، سایر نهادها و معاملات، مانند فروش اموال، که در صلاحیت آن است، برای تأمین مالی عملیات خود تجویز می کند. در ایران، دولت کدهای مالیاتی با دامنه و طرح های متنوع وضع کرده است.

از منظر سازمان امور مالیاتی ، اطلاعات شبکه های بانکی کشور با داده های سازمان امور مالیاتی کشور مطابقت نداشت و لذا به منظور جلوگیری از فرار مالیاتی مبارزه با فساد و پولشویی، قانونی با عنوان ” قانون پایانه های فروشگاهی و سامانه مودیان ” به تصویب رسید که به موجب آن همه متقاضیان استفاده از درگاه های پرداخت اینترنتی و کارتخوان می بایست در مرحله اول پرونده مالیاتی تشکیل داده و کد یا شماره ای تحت عنوان کد رهگیری مالیاتی دریافت نمایند.

بر اساس قوانین دولتی، برای دریافت اینتاکد باید به سایت tax.gov.ir که درواقع آدرس اینترنتی سازمان امور مالیاتی است، مراجعه کرد.

اینتاکد چیست؟

کد اینتا در سامانه امور مالیاتی کشور راه اندازی شده است، تمام مودیان وظیفه دارند که بر اساس شغل خود، در این سامانه ثبت نام کنند و در غیر این صورت نمی توانند برخی از وظایف مالیاتی خود مانند اظهارنامه مالیاتی را ارسال کنند.

اینتاکد مالیاتی، به منظور افزایش دقت و تمرکز بالا در طبقه بندی انواع فعالیت شغلی صورت می‌گیرد. مدیران تمامی مشاغل اعم از اشخاص حقیقی یا حقوقی موظف هستند پس از راه اندازی شغل خود، بلافاصله به اخذ Tax code که منحصر به شغل خودشان است اقدام نمایند و اگر بدون داشتن کدمالیاتی معامله‌ای صورت بگیرد، جرم محسوب می‌شود و شرکت جریمه می‌شود.

از دیگر ویژگی های اینتاکد می توان به موارد زیر اشاره کرد:

نحوه عملکرد کد اقتصادی در ایران

بر اساس قوانین جمهوری اسلامی ایران تمامی اشخاص فعال تجاری اعم از حقیقی یا حقوقی باید دارای کد اقتصادی باشند. بر اساس آمارهای سازمان امور مالیاتی کشور بیش از 12 میلیون نفر در ایران دارای Tax code هستند.

پایه اصلی شماره اقتصادی هر شخص در ایران، شماره کد ملی فرد است. با توجه به امکان فعالیت همزمان فرد در چندین واحد کسبی و نیاز به تفکیک این فعالیت‌ها در نظام مالیاتی، شماره اقتصادی اشخاص حقیقی به تفکیک پرونده های مالیاتی با افزودن یک سریال 4 رقمی به شماره ملی فرد، صادر شده است.

آموزش مراحل ثبت نام کد رهگیری مالیاتی

برای اینکه کد رهگیری دریافت کنید باید مراحل مختلف را طی کنید. در زیر می توانید آموزش دریافت کد مالیاتی را مشاهده کنید.

برای این که پیش ثبت‌نام دریافت کد را انجام دهید ابتدا باید وارد سامانه https://tax.gov.ir/Action/do/RegistrationSelector شوید.

آموزش دریافت کد مالیاتی - هلدینگ وثوق

پس از ورود به سامانه، ابتدا باید اطلاعاتی مانند نوع مودی، شماره ملی و کلمه امنیتی موجود را وارد کنید. سپس بر روی آیکون ورود به ثبت‌نام کلیک کنید. صفحه ای برای شما باز می شود که ثبت‌نام‌های تکمیل نشده احتمالی خود را مشاهده می کنید. این موارد را هم می‌توانید ساماندهی و ویرایش کنید. در صورتی که ثبت‌نام اشتباهی داشته‌اید قابل حذف است.

آموزش ثبت نام و پیگیری کد اقتصادی vosoq.ir

دریافت کد رهگیری مالیات جدید

در صورتی که قبلاً ثبت‌نام کد مالیاتی انجام نداده باشید، پیغامی تحت عنوان شما هیچ ثبت‌نامی با شماره ملی خود نداشته و همچنین شرکا مودیان دیگر نیز حضور ندارید جهت ثبت‌نام جدید روی کلید زیر کلیک کنید. سپس روی پیش ثبت‌نام جدید کلیک می‌کنید.

سامانه پیش ثبت نام الکترونیک کد مالیاتی

در این مرحله وارد صفحه زیر می‌شوید. در این مرحله باید نوع ثبت‌نام مشارکتی با داشتن حداقل یک شریک یا انفرادی بدون شریک را انجام دهید. اطلاعاتی مانند شماره تلفن، کد پستی اقامتگاه و کلمه امنیتی را وارد کرده و سپس بر روی پیش ثبت‌نام جدید کلیک می‌کنید.

سامانه پیش ثبت نام کد اقتصادی

سپس کد ۴ رقمی برای تأیید شماره تلفن بر روی موبایل شما ارسال می‌شود. حتماً باید شماره موبایلی که وارد کرده اید به نام شما باشد.

گرفتن کد پیگیری مالیاتی اقتصادی برای مودیان مالیات
پس از این که شماره تلفن همراه خود را تأیید کردید، وارد صفحه زیر می‌شوید. در این صفحه تاریخ تولد و تابعیت مودی مالیاتی را وارد می‌کنید. بر روی استعلام اطلاعات و ادامه کلیک کنید.

بررسی و تکمیل اطلاعات در سامانه سازمان امور مالیاتی کشور


اطلاعاتی که در مراحل قبل وارد کردید به صورت آنلاین بررسی می‌شود. در صورتی که مشکلی وجود نداشته باشد، به صفحه زیر وارد می‌شوید. در بخش نواقص اطلاعاتی که در بخش پایین صفحه قرار دارد نوشته‌های قرمز رنگ را تکمیل کنید.

بررسی و تکمیل اطلاعات در سامانه سازمان امور مالیاتی کشور - هلدینگ وثوق

مواردی مانند تعیین وضعیت مشمولیت ارزش افزوده را نیز باید مشخص و ثبت کنید. دلیل ثبت‌نام، نوع مالکیت و سایر موارد اجباری را پر کنید. سپس روی گزینه ثبت کلیک کنید.

اطلاعات پیش ثبت نام کد مالیاتی - آموزش گرفتن کد اقتصادی در ایران

باید محل اقامتگاه قانونی خود را روی نقشه مشخص و ثبت کنید.

مشخص کردن محل اقامتگاه ققانونی برای گرفتن کد مالیاتی

ثبت نهایی و اخذ کد رهگیری ده رقمی

در مرحله آخر، پیغامی مبنی بر تکمیل بودن اطلاعات دریافت می‌کنید. باید روی تأیید نهایی اطلاعات کلیک کنید. سپس به صفحه دیگری وارد می‌شوید. در صورت صحت اطلاعات بر روی گزینه تأیید اطلاعات و دریافت کد رهگیری کلیک کنید تا کد رهگیری ۱۰ رقمی خود را دریافت کنید.

اخذ کد رهگیری مالیاتی - آموزش مراحل دریافت و ثبت نهایی

سوالات متداول

کد مالیاتی چند رقمی است؟

کد اقتصادی مالیاتی یک کد 14 رقمی و با عدد 4 شروع می شود.

دریافت کد مالیاتی چند مرحله دارد؟

اولین مرحله پیش ثبت نام است. مرحله دوم ثبت نام الکترونیکی و مرحله سوم راستی‌آزمایی اطلاعات است. در نهایت تایید و پایان کار.

چطور کد مالیاتی بگیریم؟

آموزش دریافت کد اقتصادی به صورت کامل و جامع و به صورت تصویری در این مقاله مرحله به مرحله توضیح داده شده است که میتوانید به صورت گام به گام کد دریافت کنید.

3 پاسخ

  1. سلام. روز بخیر
    کد مالیاتی حقیقی با حقوقی فرق داره؟
    از کد شخصیم می تونم برای کارهای مالیاتی شرکتم استفاده کنم؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *